Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rink & Roos - WaarBenJij.nu Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rink & Roos - WaarBenJij.nu

Jodhpur

Door: roosrink

Blijf op de hoogte en volg Rink & Roos

09 Augustus 2010 | India, Jodhpur

Gelukkig hebben we niet alles van te voren vastgelegd, anders hadden we niet meegemaakt wat we de afgelopen dagen hadden meegemaakt.

Vanuit de pracht en praal van het paleis hebben we namelijk niet de nachtbus naar Jodhpur genomen maar zijn we nog een nachtje in Udaipur gebleven. Om nog een nachtje in het paleis te blijven was ons iets te veel, dus hebben we onze tassen gepakt en een paar honderd meter verder in een leuk simpel hotelletje weer neergezet. Wat was er nou gebeurd, we liepen bij een touroperator binnen om onze busbedden te checken. op zich klopte dit allemaal, maar hij vertelde ons dat er ook nog een mooiere manier was om van Udaipur naar Jodhpur te reizen. Als we namelijk de bus haddengenomen, moesten we om 10 uur 'savonds de bus in en zouden we 6 uur 's ochtends daar zijn. Maar omdat Roos nog niet helemaal lekker was en we allebei best tegen dit ritje opzagen ivm onze sleeper trein ervaringen, zagen we dit niet zitten. Nu zouden we nog een nachtje blijven slapen, we pakten een taxi en die bracht ons tussen Udaipur en Jodhpur naar een prachtig fort en een van de mooiste en grootste tempels van India. Deze had we meer dan 1400 pilaren en geen twee waren het zelfde. Niet alleen het fort en de tempel waren prachtig, maar vooral de reis door het groene landschap. Veel bergen, heuvels, akkers en hele kleine dorpjes. Echt een prachtige reis die we niet zouden willen hebben gemist.

Na donker kwamen we aan in Jodhpur en dat maakte het autorijden nog enger dan dat het al was. Inhalen met bijna botsingen, koeien op straat, putten in de weg, honden, mensen, fietsers, karren, je kunt het niet bedenken of het staat allemaal op die wegen... en dan ZONDER licht!!!!

Het hotel hadden we vooraf geregeld en was erg goed, de baas was bijna te aardig en we hebben vanaf het dakterras met uitzicht op het fort nog lekker even gezeten terugdenkend aan onze mooie reis.

Vanochtend hebben we ons ingesteld op een heet dagje Jodhpur en dat was het ook, Jodhpur ligt op het randje van de woestijn tussen India en Pakistan en dat merk je. Het is hier stoffig, heet en vol vliegen. We zijn met de tuktuk naar het fort Mehrangarh gereden die ver boven de stad uittorend. In Jodhpur zijn de huizen blauw gemaakt, dit had niet alleen te maken met een soort geloof maar het was ook makkelijk aangezien het voor koelte zorgt en insecten weghoudt (daar hebben we niet veel van gemerkt want het stikt hier van de vliegen, maar muggen heb je hier weer niet)

Het fort was mooi en de uitzichten prachtig, op de weg terug naar de stad hebben we een toevallige passant een lift aangeboden en dit bleek een reisleider van Boabap reizen te zijn. Hij heeft ons geholpen met een paar goede adresjes in Delhi die we nog zochten. Toch maar goed dat we niet zomaar langs zijn gereden! Daarna nog even siesta gehouden en we komen net vanuit een korte wandeling door de stad, maar het is hier wel veel viezer dan andere grote steden, het is net een vuilnisbelt en de mensen lijken er ook niets om te geven. Zelfs de mensen met winkeltjes gooien het vuil zo voor hun eigen winkeltjes of maken niets schoon.

Vanavond hebben we de nachttrein (deze keer WEL met AirCo) naar Jaisalmer, de gouden stad tegen de grens van India en Pakistan aan. Daar zitten we echt in de woestijn en zijn we van plan met kamelen door het zand te gaan hobbelen. Wij zijn net zo benieuwd als jullie!!!

• 09 Augustus 2010 - 14:00

Riet:

Jullie beleven heel wat.Eigenlijk is het land vies en mooi te gelijk.
    Groetjes.

• 09 Augustus 2010 - 14:52

Tineke En Piet:

Dit wordt toch wel een heel dik boek, een fotoalbum is niet genoeg dus wij wachten maar af.
    Groetjes.

• 09 Augustus 2010 - 18:41

Jacolien:

Leuk dat het weer zo'n uitgebreid verslag was, zijn we weer helemaal op de hoogte van al jullie avonturen!
    Dit was helaas het laatste verslag dat ik kon lezen, want morgen gaan we op vakantie. Nog veel plezier verder!

• 10 Augustus 2010 - 10:32

Babarian:

Leuk allemaal die spannende verhalen maar kan niet tippen aan de spanning van een tafelvoetbalspelletje....kan niet wachten tot de volgende battle.

Geniet nog van jullie reis.

Mazzel

• 10 Augustus 2010 - 14:34

Martijn & Angela:

We hebben net alle verhalen gelezen.. Wauw, klinkt echt geweldig!! Geniet ze nog daar in het mooie en spannende India. Wij vertrekken over 4 dagen, eindelijk.... :)